Službeni glasnik BiH, broj 64/22

Konkurencijsko vijeće Bosne i Hercegovine, na osnovu člana 25. stav (1) tačka e), člana 42. stav (1) tačka c) u vezi sa članom 10. stav (2) tačka b) i d) Zakona o konkurenciji ("Službeni glasnik Bosne i Hercegovine", br. 48/05, 76/07 i 80/09) i člana 193. stav (2) Zakona o upravnom postupku ("Službeni glasnik BiH", br. 29/02, 12/04, 88/07, 93/09, 41/13 i 53/16) u postupku utvrđivanja zloupotrebe dominantnog položaja, pokrenutom po Zahtjevu za pokretanje postupka privrednog subjekta "Penny Plus" d.o.o. Sarajevo, Igmanska bb, 71320 Vogošća, zastupan po punomoćniku Ahmedu Fejziću, advokatu iz Sarajeva, radi utvrđivanja zloupotrebe dominantnog položaja, protiv Kantonalnog javnog komunalnog preduzeća "RAD" d.o.o. Sarajevo, Paromlinska 57, 71000 Sarajevo, na 102. (stotinudrugoj) sjednici održanoj dana 04.04.2022. godine, donijelo je sljedeće


RJEŠENJE








1. UTVRĐUJE SE da je Kantonalno javno komunalno preduzeće "RAD" d.o.o. Sarajevo izvršilo zloupotrebu dominantnog položaja iz člana 10. stav (2) tačka d) Zakona o konkurenciji, kojim se sprečava, ograničava ili narušava konkurencija na relevantnom tržištu prikupljanja, odvoženja i deponovanja kućnog otpada na području Kantona Sarajevo, na način tj. što je od 2016. godine do danas propustilo da usvoji novi Cjenovnik za koji je potrebna saglasnost Vlade Kantona Sarajevo, koji bi sadržavao diferencirane cijene usluga za privredu, zavisno od vrste djelatnosti koja se obavlja u zgradama i prostorijama, što je bio u obavezi u skladu sa članom 57. st. (5) i (6) u vezi sa stavom (2) Zakona o komunalnoj čistoći Kantona Sarajevo, te je na taj način uslovilo privredni subjekt "Penny Plus" d.o.o. Sarajevo, da prihvati obaveze koje po svojoj prirodi ili prema trgovačkom običaju nemaju veze sa predmetom takvog sporazuma.

2. UTVRĐUJE SE da Kantonalno javno komunalno preduzeće "RAD" d.o.o. Sarajevo nije izvršilo zloupotrebu dominantnog položaja na tržištu prikupljanja, odvoženja i deponovanja kućnog otpada na području Kantona Sarajevo, iz člana 10. stav (2) tačka b) Zakona o konkurenciji.

3. NALAŽE SE Kantonalnom javnom komunalnom preduzeću "RAD" d.o.o. Sarajevo da usvoji novi Cjenovnik usluga prikupljanja, odvoženja i deponovanja kućnog otpada iz poslovnih zgrada i prostorija u skladu sa članom 57. st. (5) i (6) Zakona o komunalnoj čistoći, i isti dostavi Vladi Kantona Sarajevo na saglasnost u smislu člana 57. stav (6) istog Zakona, te da Cjenovnik dostavi na uvid Konkurencijskom vijeću Bosne i Hercegovine, u roku od 60 dana od dana dostavljanja ovog Rješenja.

4. IZRIČE SE novčana kazna Kantonalnom javnom komunalnom preduzeću "RAD" d.o.o. Sarajevo, zbog kršenja Zakona o konkurenciji utvrđenog u tački 1. ovog Rješenja, u iznosu od 50.000,00 KM (pedesethiljada) KM u smislu člana 48. stav (1) tačka b) Zakona o konkurenciji, koju je dužno platiti u roku od 8 (osam) dana od dana prijema ovog Rješenja.

5. OBAVEZUJE SE Kantonalno javno komunalno preduzeće "RAD" d.o.o. Sarajevo da privrednom subjektu "Penny Plus" d.o.o. Sarajevo sa registrovanim sjedištem na adresi Igmanska bb, 71320 Vogošća, isplati iznos od 1.960,00 (hiljadudevetstošezdeset) KM na ime troškova postupka, u roku od 8 (osam) dana od dana prijema ovog Rješenja.

6. OBAVEZUJE SE privredni subjekt "Penny Plus" d.o.o. Sarajevo, da plati administrativnu taksu na rješenje u iznosu od 1.500,00 KM u korist Budžeta institucija Bosne i Hercegovine.

7. Ovo Rješenje je konačno i bit će objavljeno u "Službenom glasniku Bosne i Hercegovine", službenim glasilima entiteta i Brčko distrikta Bosne i Hercegovine.

Obrazloženje


Konkurencijsko vijeće Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Konkurencijsko vijeće) je dana 17.05.2021. godine, pod brojem UP-03-26-2-019-1/21, zaprimilo Zahtjev za pokretanje postupka (u daljem tekstu Zahtjev) privrednog subjekta "Penny Plus" d.o.o. Sarajevo, Igmanska bb, 71320 Vogošća, zastupan putem punomoćnika Ahmeda Fejzića, advokata iz Sarajeva (u daljem tekstu: "Penny" ili Podnosilac zahtjeva) protiv Kantonalnog javnog komunalnog preduzeća "RAD" d.o.o. Sarajevo, Paromlinska 57, 71000 Sarajevo (u daljem tekstu: "RAD" ili Protivna strana), radi zloupotrebe dominantnog položaja u smislu člana 10. stav (2) tačka b) i d) Zakona o konkurenciji ("Službeni glasnik BiH", br. 48/05, 76/07 i 80/09).

Uvidom u podneseni Zahtjev, Konkurencijsko vijeće je utvrdilo da isti nije kompletan, u smislu člana 28. Zakona, te je zatražilo dopunu istog u smislu odredbi člana 31. stav (1) Zakona, (akt broj: UP-03-26-2-019-2/21 od 03.06.2021. godine).

Podnosilac zahtjeva je u ostavljenom roku dostavio dopunu Zahtjeva dana 18.06.2021. godine zaprimljenu pod brojem: UP-03-26-2-019-3/21 godine.

Nakon kompletiranja Zahtjeva, Konkurencijsko vijeće je Podnosiocu zahtjeva, izdalo Potvrdu o prijemu kompletnog i urednog Zahtjeva, u smislu člana 28. stav (3) Zakona, dana 04.10. 2021. godine, aktom broj: UP-03-26-2-019-6/21

1. Stranke u postupku


Stranke u postupku su privredni subjekt "Penny Plus" d.o.o. Sarajevo, Igmanska bb, 71320 Vogošća (u daljem tekstu: "Penny" ili Podnosilac zahtjeva) i Kantonalno javno komunalno preduzeće "RAD" d.o.o. Sarajevo, Paromlinska 57, 71000 Sarajevo (u daljem tekstu: "RAD" ili Protivna strana).

1.1. Podnosilac zahtjeva - privredni subjekat "Penny Plus" d.o.o. Sarajevo


Društvo za eksport – import, trgovinu, proizvodnju i usluge "Penny Plus" d.o.o. Sarajevo, Igmanska bb, 71320 Vogošća, prema Aktuelanom izvodu iz sudskog registra broj: 065-0-RegZ-21-004045 od 05.05.2021. godine je registrovan po matičnim brojem: 65-01-0442-11, (..)** 1.

(..)**

Pretežna registrovana djelatnost Podnosioca zahtjeva je uvoz – izvoz, trgovina na veliko i malo široke potrošnje.

1.2. Protivna strana - Kantonalno javno komunalno preduzeće "RAD" d.o.o. Sarajevo


Kantonalno javno komunalno preduzeće "RAD" d.o.o. Sarajevo, Paromlinska 57, 71000 Sarajevo je pravni sljednik Javnog komunalnog preduzeća "RAD" sa p.o. Srajevo registrovan Rješenjem Osnovnog suda udruženog rada u Sarajevu broj: U/I1664/89 od 21.02.1990. godine.

Prema Aktuelnom izvodu iz sudskog registra broj: 065-0-RegZ-21-004918 od 31.05.2021. godine, "RAD" je registrovan pod matičnim brojem: 65-01-0544-12, sa ugovorenim kapitalom u iznosu od 10.000,00 KM:

Privredni subjekt "RAD" je u 100% vlasništvu Kantona Sarajevo.

Pretežna registrovana djelatnost privrednog subjekta "RAD" je prikupljanje, odvoz i deponovanje otpada na području Kantona Sarajevo.

2. Pravni okvir predmetnog postupka


Konkurencijsko vijeće je tokom postupka primijenilo odredbe Zakona o konkurenciji, Odluke o utvrđivanju relevantnog tržišta ("Službeni glasnik BiH", br. 18/06 i 34/10), Odluke o definisanju kategorije dominantnog položaja ("Službeni glasnik BiH", br18/06 i 34/10), Zakona o upravnom postupku ("Službeni glasnik BiH", br.29/02, 12/04, 88/07, 93/09 i 41/13).

Također, Konkurencijsko vijeće je uzelo u obzir i odredbe Zakona o komunalnim djelatnostima ("Službene novine Kantona Sarajevo", br. 14/16, 43/16, 10/17 – ispravka, 19/17, 20/18 i 22/19)Zakona o komunalnoj čistoći ("Službene novine Kantona Sarajevo", br. 14/16, 43/16 i 10/17).

Pored navedenog, Konkurencijsko vijeće u skladu sa članom 43. stav (7) Zakona, u svrhu ocjene datog slučaja, može koristiti sudsku praksu Evropskog suda pravde i Odluke Evropske komisije.

3. Postupak po Zahtjevu za pokretanje postupka


Podnosilac zahtjeva je u Zahtjevu i dopuni Zahtjeva, u bitnom naveo sljedeće činjenice kao razlog za podnošenje Zahtjeva:

Na području Kantona Sarajevo, komunalna čistoća pravno je uređena Zakonom o komunalnoj čistoći ("Službene novine Kantona Sarajevo", br. 14/16, 43/16 i 10/17).

U skladu sa članom 2. Zakona o komunalnoj čistoći, pojam komunalne čistoće obuhvata djelatnost prikupljanja, odvoženja i deponovanja komunalnih otpadaka, a članom 3. istog zakona je utvrđeno da poslove komunalne čistoće vrše komunalna preduzeća registrovana za obavljanje te djelatnosti.

Djelatnost prikupljanja, odvoza i deponovanja otpada području Kantona Sarajevo, obavlja "RAD", te isti ima zakonom uspostavljen dominantan položaj na području Kantona Sarajevo, koji obuhvata područje općina Centar, Stari Grad, Novi Grad, Novo Sarajevo, Ilidža, Trnovo, Vogošća i Ilijaš.

Podnosilac zahtjeva je privredni subjekat čija je registrovana djelatnost uvoz – izvoz, trgovina na veliko i malo robe široke potrošnje i na području Kantona Sarajevo koristi (..)**.

Podnosilac zahtjeva je obveznik plaćanja usluge odvoženja otpada koji nastaje u poslovnim zgradama i prostorijama čiji je vlasnik na području Kantona Sarajevo prema vršiocu usluge KJKP "RAD".

S obzirom na zakonsku obavezu Podnosioca zahtjeva kao korisnika usluga iz člana 59. Zakona o komunalnoj čistoći (..)**, prema odredbama Zakona o prostornom uređenju u Kantonu Sarajevo, Podnosilac zahtjeva se obratio privrednom subjektu "RAD" sa zahtjevom za saglasnost za odvoz otpada iz poslovnih zgrada i prostorija koje Podnosilac zahtjeva koristi (..)**.

U toku pregovora za zaključenje ugovora za odvoz otpada iz poslovnih objekata (..)**, u odnosu na visinu cijene usluge kao predmeta ugovora, a istovremeno imajući u vidu praksu tuženog o načinu određivanja visine cijene usluge koja je kontradiktorna zakonskom određenju u pogledu načina određivanja visine cijene usluge, Podnosilac zahtjeva je od privrednog subjekta "RAD" zatražio dostavljanje informacije na koji način vrši utvrđivanje cijene usluge, te informacije koje se odnose na važeći Cjenovnik usluga prikupljanja otpada i Odluku Vlade Kantona Sarajevo o saglasnosti na diferencirane cijene usluge odvoženja otpada iz poslovnih zgrada.

Na osnovu Zahtjeva za pristup informacijama, privrednog subjekta "Penny", KJKP "RAD" je dostavio odgovor iz kojeg prema mišljenju Podnosioca zahtjeva, proizilazi sljedeće:

- Da KJKP "RAD" vrši utvrđivanje visine cijene usluge – odvoza kućnog otpada iz poslovnih prostorija korisnika usluga na osnovu Cjenovnika broj: 05-01-07-260/2020 godine donesenog od strane direktorice, na koji Vlada Kantona Sarajevo nije dala saglasnost prema određenju iz stava (6) člana 57. Zakona o komunalnoj čistoći,

- Da je cjenovnik broj: 05-01-07-260/2020, KJKP "RAD" donio pozivom na Zaključak Izvršnog odbora Grada Sarajevo broj: 02-012-88/95 od 20.12.1995. godine, koji sadrži cijenu odvoza otpada usluge u novčanoj valuti koja nije u platnom prometu zemlje, koji nije objavljen kao opći akt u službenim novinama kantona, te da je donesen od strane organa koji u današnjem uređenju zemlje ne postoji,

- Da KJKP "RAD" nema zakonskog ovlaštenja kao javno preduzeće za donošenje cjenovnika tj. utvrđivanje visine cijene za usluge odvoza otpada iz poslovnih zgrada, prema Zakonu o komunalnoj čistoći, bez saglasnosti Vlade Kantona Sarajevo,

- Da isti visinu cijene usluge određuje samovoljno, odnosno suprotno zakonskim određenjima člana 57. st. (5) i (6) Zakona o komunalnoj čistoći, odnosno bez utvrđene vrste djelatnosti koje se obavljaju u poslovnim zgradama i prostorijama, na koje se primjenjuju diferencirane cijene usluge uz saglasnost Vlade Kantona Sarajevo,

- Da su prednje tvrdnje osnovane proizilazi iz sadržaja službenih dokumenata Vlade Kantona Sarajevo, resornog Ministarstva komunalne privrede i infrastrukture, građenja i zaštite okoliša Kantona Sarajevo, Historijskog arhiva Sarajevo i JP "Službeni list BiH".

U skladu sa naprijed navedenim, predstavljeni dokazi i činjenice upućuju na sumnju da vršilac usluge odvoza otpada vrši neosnovano utvrđivanje visine cijene usluge, odnosno samovoljno utvrđivanje visine cijene usluge u predmetom ugovornom odnosu, korisnik usluge je prethodno pokušao sa vršiocem usluge odvoza otpada urediti ugovorni odnos u skladu sa odredbama člana 57. Zakona o komunalnoj čistoći, što nije rezultiralo sporazumom ugovornih strana.

Privredni subjekt "RAD" je dana (..)** godine, privrednom subjektu "Penny" dostavio račun broj: (..)** od (..)** godine za mjesec (..)** godine, za uslugu odvoza kućnog otpada koja je obračunata po m2 po cijeni koju "RAD" samovoljno određuje za (..)** poslovnih objekata Podnosioca zahtjeva u ukupnom iznosu od (..)**KM.

Nadalje, Podnosilac zahtjeva navodi da posmatrano iz konteksta zakonskog određenja obračuna visine cijene usluge odvoza otpada iz poslovnih prostorija (kućni otpad) koji ne nastaje u procesu obavljanja redovnih djelatnosti poslovnih subjekata i konteksta vrste djelatnosti korisnika usluge (prodaja na veliko i malo robe široke potrošnje) namjena poslovnih objekata: magacinski prostor u ukupnoj površini cca (..)** m2 za koji tuženi utvrđuje jediničnu cijenu od (..)** KM, prodajni prostor u površini od cca (..)** m2 za koje privredni subjekt "RAD" utvrđuje jediničnu cijenu pod m2 od (..)** KM) proizilazi zaključak da isti uslugu odvoženja otpada koji ne nastaje u procesu redovne djelatnosti korisnika usluge utvrđuje u ukupnom mjesečnom iznosu od (..)** KM i to za otpad koji se sastoji od ostataka hrane, prašine, čađi kako Zakon o komunalnoj čistoći definiše kućni otpad iz poslovnih prostorija i zgrada.

Naprijed navedeno znači da otpad koji je predmetom usluge privrednog subjekta "RAD" koji nastaje od boravka zaposlenih u poslovnim prostorijama u radno vrijeme plaća kao kvadratni metar poslovnog prostora.

Posmatrano iz konteksta namjene poslovnih objekata odnosno vrste djelatnosti koja se u njima obavlja: kvadratni metar magacina u kojem se skladišti roba, plaća odvoz otpada koji može nastati od djelatnosti zaposlenika po cijeni od (..)**KM, metar kvadratnog prodajnog prostora u koje se distribuira roba skladištena u magacinu plaća isti taj otpad po cijeni od (..)** KM, pri čemu ni u jednom od objekata (magacinima i prodajnim objektima) sama djelatnost koja se vrši (skladištenje i prodaja robe široke potrošnje) nije predmetom usluge odvoza otpada koji vrši KJKP "RAD".

Kod samovoljnog određivanja visine cijene usluge, račun broj: (..)** od (..)** godine za (..)** godine, korisnik usluge je vratio KJKP "RAD" na reklamaciju i tražio obrazloženje utvrđivanja visine cijene usluge odvoženja kućnog otpada.

Aktom od (..)** godine KJKP "RAD" je isti račun ponovo dostavio pod prijetnjom prinudne naplate, navodeći da izbjegavanje plaćanja naknade odvoza otpada, koja je obračunata u skladu sa zakonom i utvrđenom stvarnom korisnom površinom poslovnih prostorija od strane ovlaštenih lica KJKP "RAD" na zapisnik o utvrđivanju obveznika naknade za odvoz otpada koji korisnik odbija da primi.

Podnosilac zahtjeva smatra da nema zakonskog osnova za utvrđivanje cijene odvoza kućnog otpada iz poslovnih prostorija i da se radi o samovoljnom utvrđivanju visine cijene usluge od strane KJKP "RAD" što proizilazi iz odredbi člana 57. st. (5) i (6) Zakona o komunalnoj čistoći i prednjeg činjeničnog obrazloženja, što upućuje na osnovanu sumnju zloupotrebe dominantnog položaja, prema odredbama člana 10. stav (2) Zakona o konkurenciji.

Ovo posebno iz razloga što KJKP "RAD" nikada nije utvrdio diferencirane cijene usluge prema vrstama djelatnosti koje se obavljaju u poslovnim zgradama niti je Vlada Kantona Sarajevo dala saglasnost na tako utvrđene diferencirane cijene usluge odvoza kućnog otpada iz poslovnih zgrada na području Kantona Sarajevo, niti je resorno ministarstvo komunalne privrede dalo instrukciju KJKP "RAD" o načinu utvrđivanja visine cijene sporne usluge.

Utvrđivanje cijene usluge odvoza kućnog otpada od strane javnog preduzeća vrši se samovoljno mimo zakonskog određenja i propisanih uslova, kontinuirano od 2016. godine odnosno od dana stupanja na snagu Zakona o komunalnoj čistoći.

Na taj način KJKP "RAD" koristeći svoj dominantan položaj na tržištu odvoza otpada na području Kantona Sarajevo bez zakonskog ovlaštenja, odnosno bez saglasnosti resornog ministarstva i Vlade Kantona Sarajevo u čije ime vrši javnu komunalnu djelatnost čistoće, na naprijed opisani način bez dozvoljenog pravnog osnova samovoljno utvrđuje uslove (cijenu) ugovornog odnosa sa korisnikom usluge, koristeći se takvim položajem vrši zloupotrebu povjerenih mu javnih ovlaštenja i zakonsku obavezu korisnika usluge kao ugovorne strane prisiljavajući ga da stupi u takav ugovorni odnos čiji predmet nema srazmjeru između utvrđene visine cijene usluge i izvršene usluge odvoza kućnog otpada iz poslovnih prostorija korisnika usluge, što opet vodi narušavanju slobodne tržišne konkurencije na tržištu prometa roba i usluga BiH u odnosu na korisnike usluga odvoza otpada na području Kantona Sarajevo kao poslovne subjekte.

U skladu sa naprijed navedenim Podnosilac zahtjeva predlaže da Konkurencijsko vijeće donese rješenje kojim će utvrditi da privredni subjekt Kantonalno javno preduzeća "RAD" d.o.o. Sarajevo zloupotrebljava dominantan položaj na tržištu prikupljanja, odvoženja i deponovanja otpada na području Kantona Sarajevo.

Konkurencijsko vijeće je ocijenilo da nije moguće bez provedenog postupka potvrditi navode iz Zahtjeva o kršenju Zakona, te je u smislu člana 32. stav (2) Zakona donijelo Zaključak o pokretanju postupka broj: UP – 03-26-2-019-8/21 (u daljem tekstu: Zaključak) na 93. sjednici održanoj dana 04.10.2021. godine.

U skladu sa članom 33. stav (1) Zakona, Konkurencijsko vijeće je Protivnoj strani dostavilo Zahtjev i Zaključak na očitovanje aktom broj: UP – 03-26-2-019-13/21 dana 07.10.2021. godine

Protivna strana je dostavila odgovor na zahtjev za pokretanje postupka koji je zaprimljen dana 25.12.2021. godine pod brojem: UP – 03-26-2-019-14/21, kojima u potpunosti osporava osnovanost Zahtjeva, navodeći između ostalog sljedeće:

- Da je činjenica da je ovo društvo jedino koje se na području Kantona Sarajevo bavi datom djelatnošću što nije sporno, kao ni navod Podnosioca zahtjeva da je ovom društvu zakonom ustanovljena određena vrsta "dominantnog položaja",

- Da u skladu sa članom 4. stav (1) Odluke o definisanju kategorija dominantnog položaja Konkurencijskog vijeća Bosne i Hercegovine propisano da "dominantni položaj koji ima privredni subjekt na relevantnom tržištu u pravilu nije zabranjen",

- Da ono što jeste zabranjeno je zloupotreba dominantnog položaja, koja u konkretnom slučaju ne postoji, a s obzirom da je ovo društvo jedino na području Kantona Sarajevo koje obavlja ovu djelatnost da se ne može govoriti o zloupotrebi dominantnog položaja "u odnosu na druge subjekte" u smislu konkurencije,

- Da kada je u pitanju tačka b) stava (2) člana 10. Zakona o konkurenciji, a koja se odnosi na ograničavanje proizvodnje, tržišta ili tehničkog razvoja na štetu potrošača, Podnosilac zahtjeva niti dokazuje niti obrazlaže da postoji neka od ovih radnji koja bi se mogla okarakterisati kao zloupotreba dominantnog položaja,

- Da u konkretnom slučaju ne postoji niti štetna radnja niti štetna posljedica nekom krajnjem korisniku,

- Da u konkretnom slučaju Podnosilac zahtjeva i privredni subjekat "RAD" nisu zaključili niti su bili u obavezi zaključiti Sporazum / Ugovor, s obzirom na činjenicu da je privredni subjekat "Penny Plus" lice koje obavlja poslovnu djelatnost u svojim poslovnim prostorijama, pa je njegova obaveze plaćanje usluga izvršenih od strane KJKP "RAD" zakonska, tj. ne postoji obaveza na zaključenje ugovora, te kako ove stranke nemaju Ugovor ne može ni biti riječi o uslovima istog koji su za jednu ugovornu stranu nepovoljni tj. kojima jedna strana uslovljava drugu da prihvati dodatne obaveze,

- Da su obaveze koje prema KJKP "RAD" ima Podnosilac zahtjeva proporcionalne usluga koje se za njega vrše, te ne postoji bilo kakav dodatni uslov ili razlika u obračunu cijene koju je u obavezi platiti Podnosilac zahtjeva u odnosu na druge poslovne subjekte,

- Da ovakav stav zauzima i Kantonalni sud u Sarajevu u Presudi broj 65 0 Ps 396301 16 Pž od 16.10.2020. godine u kojoj je između ostalog navedeno sljedeće: "Suprotno stavu tuženog, navedena obaveza tuženog je zakonska obaveza i parnične stranke nisu ni morali prema Zakonu o komunalnoj čistoći zaključiti ugovor, jer se pravni odnos između tužitelja i tuženog ne zasniva na ugovoru, već na utvrđenim pravima i obavezama koje proističu iz Zakona o komunalnoj čistoći ("Službene novine Kantona Sarajevo", broj 11/97). .... Obaveza zaključivanja ugovora prema članu 53. stav (7) Zakona o komunalnoj čistoći postoji samo u pogledu utvrđivanja cijene odvoženja otpadaka koji nastaju u procesu rada, dok se za usluge prikupljanja, odvoženja i deponovanja otpadaka iz poslovnih zgrada i prostorija obuhvaćenih Programom održavanja čistoće utvrđuje prema kvadratnom metru korisne izgrađene površine primjenom diferencirane cijene koju određuju komunalna preduzeća uz saglasnost Vlade Kantona. Iz naprijed navedenog slijedi da je prvostepeni sud pravilno zaključio da se obaveza tuženog zasniva na zakonu i da zaključivanje ugovora u konkretnom slučaju nije bilo obavezno.",

- Da je u skladu sa navedenim, vidljivo da nema mjesta primjeni ni ovoj zakonskoj odredbi kada je u pitanju KJKP "RAD" jer ovo društvo niti na jedan način nije nametnulo Podnosiocu zahtjeva niti bilo kojoj drugoj strani dodatne obaveze koje po svojoj prirodi ili prema trgovinskom običaju nisu u vezi sa predmetom takvog sporazuma, pa ni u tom smislu Podnosilac zahtjeva nije ni učinio vjerovatnim da od stran KJKP "RAD" postoji zloupotreba dominantnog položaja,

- Da KJKP "RAD" određuje cijene svojih usluga na osnovu Zaključka Izvršnog odbora Grada Sarajeva od 20.12.1995. godine, kojim je data Saglasnost JKP "RAD" Sarajevo na cjenovnik usluga prikupljanja, odvoza i deponovanja kućnog smeća,

- Da je u Zaključku tačno određena visina cijene prema namjeni i djelatnosti objekta, te je ovim Zaključkom zadužen JKP "RAD" pa time i njegov pravni sljednik KJKP "RAD" d.o.o. Sarajevo da organizuje naplatu svojih usluga prema cjenovniku iz tačke 1. Zaključka,

- Da "RAD" obračun cijene vrši na osnovu Zapisnika o utvrđivanju obveznika naknade za odvoz smeća, a u skladu sa naprijed navedenim cjenovnikom utvrđenim Zaključkom Izvršnog odbora Grada Sarajeva,

- Da cijene usluge počevši od 1995. pa do danas nisu mijenjane, te da nije potrebno i svrsishodno utvrđivati ponovno iste cijene koje su već ranije utvrđene,

- Da je tačno da je Zakonom o komunalnoj čistoći Kantona Sarajevo u članu 55. propisano da se sredstva za obavljanje komunalne čistoće za usluge koje spadaju u individualnu komunalnu potrošnju obezbjeđuje iz cijene komunalnih usluga koju plaćaju korisnici, a utvrđuju je komunalna preduzeća uz saglasnost Vlade Kantona, ali da je ovaj Zakon na koji se Podnosilac zahtjeva poziva usvojen tek 2016. godine, a saglasnost na Cjenovnik usluga prikupljanja, odvoz i deponovanje kućnog smeća je izdata u vrijeme kada "Kanton Sarajevo" nije postojao, već je takvu saglasnost izdao tadašnji Izvršni odbor Grada Sarajeva,

- Da je s druge strane, istim ovim Zakonom u članu 76. propisano: "Propisi za provođenje ovog zakona donijet će se u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovog zakona",

- Da Kanton Sarajevo nije usvojio provedbene propise, a da nije u nadležnosti privrednog subjekta "RAD" donošenje bilo kakvih propisa, te da ukoliko ne postoje noviji propisi koji će određivati cijene / cjenovnik usluga, onda ni društvo ne može tražiti saglasnost na cjenovnik koji nakon donošenja Zakona iz 2016. godine nije utvrđen, već se cijene obračunavaju po već postojećem cjenovniku,

- Da s obzirom na činjenicu da je na takav cjenovnik data saglasnost Izvršnog odbora Grada Sarajeva, ovdje ni u kojem slučaju ne može biti riječi o bilo kakvom samovoljnom i proizvoljnom određivanju cijena od strane privrednog subjekta "RAD",

- Da je u vrijeme donošenja predmetnog Zaključka u Bosni i Hercegovini kao valuta korištena "njemačka marka", te da je konvertibilna marka primarno bila vezana za njemačku marku na način da je 1 KM iznosila 1 DEM, pa imajući u vidu taj omjer, jasno je da ni u tom segmentu nije bilo promjene u visini cijene od dana donošenja Zaključka pa do danas,

- Da Podnosilac zahtjeva nije u svom dopisu Konkurencijskom vijeću obrazložio niti bilo čime dokazao da na strani društva postoje bilo koje radnje zakonom taksativno pobrojane kao radnje koje predstavljaju zloupotrebu položaja,

- Da Podnosilac zahtjeva cjelokupno obrazloženje svojih navoda temelji na neistinitim tvrdnjama da društvo KJKP "RAD" samovoljno određuje cijene svojih usluga, te da takvi navodi nisu istiniti jer društvo svoje cijene formira na osnovu Cjenovnika utvrđenog Zaključkom Izvršnog odbora Grada Sarajeva broj: 02-012-88/95 od 20.12.1995. godine.

Naprijed navedeni odgovor na zahtjev za pokretanje postupka je dostavljen Podnosiocu zahtjeva dana 26.10.2021. godine (akt broj: UP – 03-26-2-019-15/21 od 25.10.2021. godine).

Konkurencijsko vijeće je zaprimilo Očitovanje privrednog subjekta "Penny" dana 01.11.2021. godine pod brojem UP – 03-26-2-019-16/21, u kojem se između ostalog navodi sljedeće:

- Da privredni subjekat "RAD" ne osporava već potvrđuje da ima zakonom uspostavljen dominantan položaj na tržištu prikupljanja, odvoženja i deponovanja otpada na području Kantona Sarajevo,

- Da KJKP "RAD" osporava da preduzima radnje koje su zakonom zabranjene u smislu zloupotrebe dominantnog položaja, ali ne navodi zakonske razloge ili pravni osnov kojeg ima legitimno ovlaštenje za način određivanja vrste poslovne djelatnosti i visine cijene usluge prikupljanja, odvoženja i deponovanja komunalnog otpada, već ponavlja upravo radnje koje je podnosilac zahtjeva opisao u zahtjevu, čime potvrđuje da vrši one radnje koje su u zahtjevu detaljno sa pozivanjem na odgovarajuće dokaze, opisane i koje prestavljaju zabranjene radnje u smislu relevantnih odredbi Zakona o konkurenciji, odnosno zloupotrebe dominantnog položaja od strane subjekta protiv kojeg je pokrenut postupak,

- Da Podnosilac zahtjeva ostaje kod podnesenog zahtjeva i predlaže Konkurencijskom vijeću da preduzme po službenoj dužnosti i druge dokazne radnje radi utvrđivanja postojanja zloupotrebe dominantnog položaja KJKP "RAD" bez dozvoljenog pravnog osnova samovoljnim utvrđivanjem uslova (cijene) ugovornog odnosa na korisnika usluga, te takvim položajem primoravaju korisnika usluga da stupi u takav ugovorni odnos čiji predmet nema srazmjeru između utvrđene visine cijene usluge i izvršene usluge odvoza kućnog otpada iz poslovnih prostorija korisnika usluge, što za krajnju posljedicu ima narušavanje slobodne konkurencije na tržištu prometa roba i usluga Bosne i Hercegovine, a u odnosu na korisnike usluga odvoza otpada na području Kantona Sarajevo, kao poslovne subjekte koji kao učesnici djeluju na tržištu prometa roba i usluga Bosne i Hercegovine.

Navedeno očitovanje je dostavljeno Protivnoj strani dana 02.11.2021. godine (akt Konkurencijskog vijeća broj: UP – 03-26-2-019-17/21).

Konkurencijsko vijeće je u toku postupka, prema stanju spisa procijenilo da neće biti u mogućnosti donijeti konačno rješenje u roku od četiri mjeseca nakon donošenja Zaključka o pokretanju postupka, kako je propisano članom 41. stav (1) tačka c) Zakona, s obzirom da je za utvrđivanje činjeničnog stanja i ocjene dokaza bilo neophodno održati usmenu raspravu koja je nekoliko puta odgađana zbog nemogućnosti Protivne strane da prisustvuje ranije zakazanom terminu.

Imajući u vidu naprijed navedeno, Konkurencijsko vijeće je ocijenilo da je rok za donošenje konačnog Zaključka o pokretanju postupka koji se odnosi na utvrđivanje zloupotrebe dominantnog položaja iz člana 10. stav (2) tačka b) i d) Zakona, potrebno produžiti za dodatna 3 (tri) mjeseca u smislu člana 41. stav (2) Zakona, te je dana 05.01.2022. godine donijelo Zaključak o produženju roka za donošenje konačnog rješenja broj: UP-03-26-2-019-27 /21.

4. Usmena rasprava


U daljem toku postupka, budući da se radi o postupku sa strankama sa suprotnim interesima, Konkurencijsko vijeće je zakazalo usmenu raspravu, u skladu sa članom 39. Zakona.

Usmena rasprava koja je prvobitno bila zakazana za dan 07.12.2021., odgođena je na zahtjev punomoćnika Protivne strane za dan 22.12.2021. godine.

Dana 22.12.2021. godine usmenoj raspravi je pristupio direktor i punomoćnik Podnosioca zahtjeva, ali ne i punomoćnik Protivne strane, po čijem se zahtjevu usmena rasprava zakazala, te je ista ponovo odgođena za dan 12.01.2022. godine, što je konstatovano u Zapisniku broj: UP – 03-26-2-019-24/21.

Na ponovo zakazanoj usmenoj raspravi koja je održana dana 12.01.2022. godine u prostorijama Konkurencijskog vijeća (Zapisnik broj: UP – 03-26-2-019-31/21) ispred Podnosioca zahtjeva bio je prisutan punomoćnik advokat Ahmed Fejzić i direktor privrednog subjekta "Penny" Almedin Kadrić, a ispred Protivne strane, punomoćnica Sabina Kapo, zaposlenica privrednog subjekta "RAD".

Na usmenoj raspravi Podnosilac zahtjeva i Protivna strana u postupku su ostali pri dosadašnjim iskazima, kao i dali dodatna pojašnjenja, odgovorili na postavljena pitanja, te raspravili o predmetu postupka, a temeljem dokaza koji su dostavljeni u postupku. Na usmenoj raspravi stranke u postupku su se obavezale dostaviti dodatne odgovore na postavljena pitanja, što je evidentirano zapisnikom.

U skladu sa zaključkom sa usmene rasprave stranke u postupku su naknadno dostavile izjašnjenja na sporna pitanja koja su se javila tokom usmene rasprave, te su obje stranke odgovore na pitanja i traženu dokumentaciju dostavile dana 20.01.2022. godine.

Podnosilac zahtjeva u podnesku zaprimljenom pod brojem UP – 03-26-2-019-33/21 dana 20.01.2022. godine, navodi između ostalog:

- Da je nesporno zakonom uspostavljen odnos pružaoca usluge i korisnika komunalne usluge na području Kantona Sarajevo,

- Da je sporno preduzimanje zabranjenih radnji zloupotrebe dominantnog položaja koje Podnosilac zahtjeva nalazi u: 1. načinu utvrđivanja cijene komunalnih usluga prikupljanja, odvoza i deponovanja kućnog otpada iz poslovnih prostorija korisnika usluga i 2. način obračuna cijene iste usluge bez pravnog osnova,

- Da je cijena usluge u skladu sa članom 57. st. 5. i 6. Zakona o komunalnoj čistoći diferencirana cijena,

- Da se ove diferencirane cijene utvrđuju zavisno od vrste djelatnosti koja se vrši u prostorijama utvrđuju komunalna preduzeća tj. u konkretnom slučaju KJKP "RAD" uz saglasnost Vlade Kantona Sarajevo,

- Da privredni subjekt "RAD" cijenu utvrđuje donošenjem Cjenovnika za svaku kalendarsku godinu koju donosi direktor društva, a u vrijeme podnošenja ovog zahtjeva "RAD" je utvrdio visinu cijene usluge cjenovnikom broj: 05-01-07-260/2020 od 01.01.2020. godine,

- Da se kao pravni osnov za donošenje cjenovnika direktora "RAD-a" uzima zaključak Izvršnog odbora Grada Sarajevo broj: 02-012-88/95 od 10.12.1995. godine,

- Da ako se ova činjenica dovede u vezu sa važećim Zakonom o komunalnoj čistoći i to odredbi člana 57. Zakona, a kojima su na "RAD" prenesena ovlaštenja za vršenje predmetne komunalne usluge, jasno je da utvrđivanje visine cijene usluge RAD vrši bez pravnog osnova, odnosno suprotno odredbama Zakona,

- Da ni u jednoj odredbi Zakona direktorici privrednog subjekta "RAD" nije dato ovlaštenje za donošenje Cjenovnika tj. da utvrđuje cijene usluge bez saglasnosti Vlade Kantona Sarajevo,

- Da Izvršni odbor Grada Sarajevo koji je donio zaključak u današnjem uređenju Kantona Sarajevo ne postoji niti je zaključak kao akt odlučivanja izvršne vlasti, opći akt tj. nema normativno dejstvo niti je kao takav objavljen u službenim novinama, što proizilazi iz dostavljenih dokaza,

- Da navedeno opisano činjenično pravno stanje, ukazuje na zabranjenu radnju posljedično dovodi do nesrazmjere predmeta ugovorngo odnosa između izvršene usluge i utvrđene visine cijene usluge,

- Da je prema računu broj (..)** od (..)** godine, "RAD" za mjesec (..)**, za izvršenje usluga odvoza kućnog otpada iz (..)** poslovnih objekata podnosioca zahtjeva obračunao novčanu vrijednost u ukupnom iznosu od (..)**KM.

- Da je analizirajući specifikaciju objekata datu kroz navedeni račun i način utvrđivanja cijene usluge i to da magacinski prostor u ukupnoj površini cca (..)**m2 utvrđuje jediničnu cijenu po m2 od (..)** do (..)** KM, izvodi se zaključak da "RAD" uslugu odvoženja otpada koji ne nastaje u procesu redovne djelatnosti Podnosioca zahtjeva utvrđuje u mjesečnom iznosu od (..)** KM i to za otpad koji se sastoji od ostataka hrane, prašine i čađi, drugim riječima (..)** m2 poslovnih prostorija Podnosioca zahtjeva proizvede otpada od hrane, prašine i slično u iznosu od (..)**KM:

- Da se osnovano postavlja pitanje da li količina izvršene usluge odgovara vrijednosti usluge u ukupnom iznosu od (..)** KM, na koje odgovor treba pronaći u pravnom okviru ove upravne materije na području drugih federalnih jedinica, odnosno u kalkulaciji cijena ovih komunalnih usluga od strane drugih komunalnih preduzeća na području Bosne i Hercegovine,

- Da ako se vrijednost usluge u mjesečnom iznosu od (..)** KM dovede u vezu sa vrijednosti iste usluge koje komunalna preduzeća vrše na području Općine Živinice, Općine Kladanj, Bihać, Banja Luka, te će tako prema pravnom okviru kojim je regulisana cijena usluge u tim jedinicama lokalne samouprave poslovni subjekt u Živinicama koji se bavi istom poslovnom djelatnošću za uslugu odvoženja istog otpada komunalnom preduzeću platiti paušalni iznos od 21-54 KM, u općini Bihać privredni subjekt će platiti zavisno od količine izvršene usluge odnosno po odvozu litra otpada, a u općini Banja Luka, privredni subjekt će platiti odvoz otpada po cijeni koja varira od površine koja zavisi od površine poslovnog prostora (tako trgovina u površini od 600 i više plaća cijenu od 0,16 KM/m2),

- Da iz provedenih dokaza i činjenica koje se utvrđuju istima, proizilazi zabranjena radnja zloupotrebe dominantnog položaja privrednog subjekta "RAD" bez pravnog osnova utvrđivanje visine cijena komunalnu usluge iz poslovnih prostorija Podnosioca zahtjeva što dovodeći u vezi sa Zakonom jasno ukazuje na samovoljno utvrđuje cijene usluge u predmetnom ugovornom odnosu, kojom radnjom se narušava tržišna konkurencija korisnika poslovnih prostorija kao privrednih subjekata koji poslovnu djelatnost obavljaju u tim poslovnim objektima na području Kantona Sarajevo, u odnosu na privredne subjekte koji poslovnu djelatnost obavljaju na području drugih federalnih jedinica i jedinica lokalne samouprave, a što sve za krajnju posljedicu ima urušavanja slobodne tržišne konkurencije na tržištu Bosne i Hercegovine,

- Da 5 godina od momenta zakonom uspostavljene obaveze utvrđivanja cijene usluge, "RAD" nije utvrdio niti predložio diferencirane cijene usluge odvoza otpada koje su predmetom ugovornog odnosa, prema vrsti djelatnosti koje se obavljaju u poslovnim prostorijama, niti je na te diferencirane cijene Vlada Kantona dala saglasnost,

- Da posebno podsjeća da Vlada Kantona Sarajevo, shodno odredbama Zakona o Vladi Kantona Sarajevo, saglasnost daje odlukom koja ima normativni karakter i obavezujuće dejstvo prema svima, koje stiče objavom u "Službenim novinama Kantona Sarajevo",

- Da je opće poznato da se danas pomet roba i usluga ne vrši na nivou samostalne trgovinske radnje i lanca supermarketa prehrambenih proizvoda čiji je vlasnik država, kako je to bilo 1995. godine kada je usvojen Zaključak o cijenama,

- Da je to tako potvrđuje i činjenica da je upravo i "RAD" kao privredno društvo uspostavio odnos visine cijene zajedničke komunalne potrošnje na području Kantona, odnosno da je Vlada Kantona Sarajevo donijela Odluku o cijeni komunalnih usluga iz segmenta zajedničke komunalne potrošnje ("Službene novine KS", broj 7/20) kojom se definišu visina cijena komunalnih usluga koju i tuženi vrši za Kanton Sarajevo u oblasti zajedničke komunalne potrošnje,

- Da su neosnovani navodi privrednog subjekta "RAD" o nepostojanju zabranjene radnje, odnosno da zakonito utvrđuje cijene usluge, upravo proizilaze iz istog zakona u kojem uspostavlja obavezu Podnosioca zahtjeva na plaćanje usluge,

- Da činjenično stanje dokaznog postupka bez sumnje ukazuje na postojanje radnje zloupotrebe dominantnog položaja KJKP "RAD" koja se ogleda u samovoljnom utvrđivanju uslova (cijene) ugovornog odnosa sa korisnikom usluga, bez pravnog osnova, koji takvim položajem i ponašanjem prisiljava korisnika usluga da stupi u ugovorni odnos čiji predmet nema srazmjeru između utvrđene visine cijene usluge i izvršene usluge odvoza kućnog otpada iz poslovnih prostorija korisnika usluge, a koja ponašanja imaju krajnju posljedicu narušavanja slobodne konkurencije na tržištu prometa roba i usluga Bosne i Hercegovine, između poslovnih subjekata, korisnika usluga odvoza otpada iz poslovnih prostorija na području Kantona Sarajevo, u odnosu na poslovne subjekte kao korisnike usluga odvoza otpada iz poslovnih prostorija na području drugih federalnih jedinica, odnosno cjelokupnom teritoriju Bosne i Hercegovine, Podnosilac zahtjeva predlaže Konkurencijskom vijeću donošenje rješenja iz člana 45. stav (1) tačka c) Zakona o konkurenciji.

Konkurencijsko vijeće je naprijed navedeni podnesak Podnosioca zahtjeva dostavilo Protivnoj strani dana 26.01.2022. godine aktom broj: UP – 03-26-2-019-35/21 od 24.01.2022. godine

Protivna strana u podnesku od 20.0.2022. godine, zaprimljen pod brojem UP – 03-26-2-019-34/21, dostavlja dokumentaciju i podatke koji su zatražene na usmenoj raspravi, te pored onoga što je ranije rečeno, između ostalog navodi i slijedeće:

- Da je do promjene u obračunu cijene za privredni subjekt "Penny" došlo nakon proširenja postojećih objekata i otvaranja novih objekata, a sve u skladu sa specifikacijom objekta koje je dostavio korisnik "Penny",

- Da je KJKP "RAD" osnovao Kanton Sarajevo radi vršenja odnosno pružanja usluge prikupljanja, odvoza i deponovanja otpada i isti tu uslugu pruža svim fizičkim i pravnim licima na području Kantona Sarajevo, u skladu sa Zakonom o komunalnim djelatnostima Kantona Sarajevo ("Službene novine Kantona Sarajevo", br. 31/04 i 21/05) i Zakonom o komunalnoj čistoći ("Službene novine Kantona Sarajevo" , broj 11/97),

- Da s obzirom na činjenicu da "Penny " obavlja djelatnost za koju je kao privredno društvo registrovan u skladu sa kvalifikacijom djelatnosti sav kućni otpad koji nastaje u njegovom poslovnim prostorijama, KJKP "RAD" kao jedino preduzeće za prikupljanje, odvoz i deponovanje otpada kontinuirano odvozi, jer se ne radi o otpadu koji nastaje u procesu rada nego se isti tretira u skladu sa Zakonom o komunalnoj čistoći kao kućni otpad koji nastaje korištenjem i boravkom u poslovnim prostorijama "Penny",

- Da je članom 57. stav (2) Zakona o komunalnoj čistoći propisano da da usluge prikupljanja, odvoženja i deponovanja otpada iz poslovnih zgrada i prostorija plaćaju po utvrđenoj cijeni, korisnici tih zgrada i prostorija,

- Da visinu cijene ovo Preduzeće utvrđuje na osnovu člana 57. Zakona o komunalnoj čistoći po kojem Zakonu osnovica za utvrđivanje visine cijene je m2 korisne površine diferencirane cijene zavisno od vrste djelatnosti koja se obavlja u poslovnoj prostoriji,

- Da je "Penny" uključen u korisnike odvoza, sakupljanje i deponovanje otpada u skladu sa članom 59. Zakona o komunalnoj čistoći Kantona Sarajevo ("Službene novine Kantona Sarajevo", br. 15/16, 43/16, 19/17 i 20/18) i to po osnovu Zapisnika o utvrđivanju obveznika naknade za odvoz komunalnog otpada gdje, između ostalog, navedena površina i namjena svih poslovnih prostora, a što je osnovica za utvrđivanje visine naknade za odvoz otpada,

- Da "RAD" zakonito vrši obračun cijena na osnovu Zapisnika, a u skladu sa Cjenovnikom utvrđenim Zaključkom Izvršnog odbora Grada Sarajevo broj: 02-012-88/95 od 20.12.1995. godine,

- Da kako cijene usluga nisu mijenjane od 1995. godine, to nije bilo svrsishodno da se na već usvojene cijene usluga ponovo daje Saglasnost Vlade Kantona, u smislu člana 57. stav (6) Zakona o komunalnoj čistoći,

- Da poslovni odnos između Protivne strane i Podnosioca zahtjeva traje dugi niz godina i za vrijeme trajanja poslovnog odnosa "RAD" je uredno vršio usluge prikupljanja odvoza i deponovanja otpada, kao i usluge održavanja čistoće, a "Penny" je redovno izmirivao izvršene usluge ne dovodeći u pitanje zakonitost, visinu i način obračunavanja cijene usluga,

- Da je problem u poslovnom odnosu nastao kada je "Penny" počeo sa proširenjem površina postojećih poslovnih objekata i otvaranjem novih poslovnih objekata o čemu nije obavijestio "RAD" niti je komunalnim redarima dozvolio pristup u posjed kako bi na licu mjesta utvrdili stvarne površine objekata, te u skladu sa utvrđenim površinama formirali cijene usluga.

Odgovor Protivne strane nije dostavljen Podnosiocu zahtjeva jer isti sadrži poslovnu tajnu (podnesak zaprimljen dana 10.02.2022. godine pod brojem UP -03-26-2-019-37/21).0

U cilju prikupljanja relevantnih podataka koji su neophodni za donošenje konačnog akta, Konkurencijsko vijeće je aktom broj: UP – 03-26-2-019-32/21 od 20.01.2022. godine od privrednog subjekta "RAD" zatražilo dodatne informacije u vezi sa usvajanjem cjenovnika usluga odvoženja otpada, da li ima saglasnost Vlade Kantona Sarajevo na cjenovnik, te je zatraženo da dostavi ugovore / zapisnike u sistemu odvoženja otpada koje ima zaključene sa Vladom Kantona Sarajevo zajedno sa fakturama za 2021. godinu.

Protivna strane je odgovorila podneskom zaprimljenim dana 02.02.2022. godine pod brojem UP – 03-26-2-019-36/21, kako slijedi:

- Da je Cjenovnik utvrđen Zaključkom izvršnog odbora Grada Sarajevo broj: 02-012-88/95 dana 20.12.1995. godine,

- Da je navedeni Zaključak donesen kada je na pravnoj snazi bila Odluka o održavanju čistoće i uklanjanju snijega koja je bila objavljena u Službenim novinama Grada Sarajevo broj 26/87,

- Da je Zakon o komunalnoj čistoći na teritoriju Kantona Sarajevo donesen tek 20.06.1997. godine, kada je prvi put predviđeno da na Cjenovnik daje saglasnost Vlada Kantona Sarajevo,

- Da je jedina izmjena u cijenama odnosno smanjenje cijene usluge u odnosu na Cjenovnik od 20.12.1995. godine odnosila na kategoriju rijetki zanati – Udruženje građana "Tradicionalni zanatski esnafi" u iznos od 0,10 po m2 i to na osnovu Odluke Upravnog odbora JKP "RAD" Sarajevo broj 5041/02od 23.07.2002. godine na koju je Vlada Kantona Sarajevo dala saglasnost Odlukom broj: 02-05-20784-6/02 od 31.10.2002. godine,

- Da u skladu sa navedenim, a uzimajući u obzir činjenicu da je "RAD" Sarajevo osnovao Kanton Sarajevo radi pružanja usluge prikupljanja, odvoza i deponovanja otpada svim fizičkim i pravnim licima na području Kantona Sarajevo, jasno je da je djelatnost ovog preduzeća od javnog interesa i da je "RAD" jedino kantonalno komunalno preduzeće koje u interesu građana i privrednih subjekata na području Kantona Sarajevo nije povećalo cijene usluga posljednjih 27 godina.

5. Relevantno tržište


U skladu s članom 3. Zakona i čl. 4. i 5. Odluke o utvrđivanju relevantnog tržišta relevantno tržište se određuje kao tržište određenih usluga koji su predmet obavljanja djelatnosti privrednih subjekta na određenom geografskom području.

Relevantno tržište usluga obuhvata sve usluge koje potrošači i/ili korisnici smatraju međusobno zamjenjivim, pod prihvatljivim uslovima, imajući u vidu posebno njihove bitne karakteristike, kvalitet, uobičajenu namjenu, način upotrebe, uslove prodaje i cijene.

Relevantno geografsko tržište obuhvata cjelokupnu ili značajan dio teritorije Bosne i Hercegovine na kojoj privredni subjekti djeluju u prodaji i/ili kupovini relevantne usluge pod jednakim ili dovoljno ujednačenim uslovima i koji to tržište bitno razlikuju od uslova konkurencije na susjednim geografskim tržištima.

U skladu sa članom 2. Zakona o komunalnoj čistoći, pojam komunalne čistoće obuhvata djelatnost prikupljanja, odvoženja i deponovanja komunalnih otpadaka, a članom 3. istog zakona je utvrđeno da poslove komunalne čistoće vrše komunalna preduzeća registrovana za obavljanje te djelatnosti.

Otpacima u smislu Zakona o komunalnoj čistoći se smatra kućni otpad i otpad koji nastaje u procesu rada.

KJKP "RAD" je jedini ovlašten da pruža uslugu prikupljanja odvoza i deponovanje kućnog otpada svim fizičkim i pravnim licima na području Kantona Sarajevo.

Za uslugu prikupljanja, odvoza i deponovanja otpada koji je nastao u procesu rada privredni subjekti na području Kantona Sarajevo ne moraju angažovati "RAD" nego mogu da zaključe ugovor i sa nekim drugim privrednim subjektom koji je registrovan za pružanje navedene usluge.

U vezi sa navedenim relevantno tržište usluga predmetnog postupka je pružanja usluge prikupljanja, odvoženja i deponovanja kućnog otpada.

Relevantno geografsko tržište predmetnog postupka je Kanton Sarajevo, jer je privredni subjekat "RAD" osnovan od strane Kantona Sarajevo za vršenje naprijed navedene usluge na teritoriji Kantona.

Slijedom navedenog, relevantno tržište predmetnog postupka je pružanje usluge prikupljanja, odvoženja i deponovanja kućnog otpada u Kantonu Sarajevo.

6. Dominantni položaj


Član 9. stav (2) Zakona, propisuje da se pretpostavlja, da jedan privredni subjekt ima dominantan položaj na tržištu roba i /ili usluga, ako na relevantnom tržištu Bosne i Hercegovine ima tržišni udio veći od 40,0%, a stav (3) istog člana, propisuje da se pretpostavlja da dva ili tri privredna subjekta imaju dominantan položaj, ukoliko je njihov zajednički tržišni udio veći od 60,0%.

Član 2. Odluke o definisanju kategorije dominantnog položaja dalje razrađuje pojam dominantnog položaja, te određuje da privredni subjekt na relevantnom tržištu proizvoda ili usluga ima dominantan položaj, kada se zbog svoje tržišne snage može ponašati i djelovati u značajnoj mjeri nezavisno od stvarnih ili mogućih konkurenata, kupaca, potrošača ili dobavljača, i na taj način ograničava ili sprječava efikasnu konkurenciju.

Evropska komisija u svom aktu "Uputa o provedbenim prioritetima Komisije u primjeni člana 82. Ugovora o EZ-u na postupanje privrednih društava u dominantnom položaju" koja za posljedicu mogu imati zloupotrebu u smislu isključivanja konkurenata sa tržišta, cijeni da u svakom konkretnom slučaju treba sagledati uslove ulaska na tržište i mogućnost širenja na tržištu.

Privredni subjekat "RAD" Sarajevo kao strana protiv koje se vodi postupak, je osnovan od strane Kantona Sarajevo radi pružanja usluge prikupljanja, odvoza i deponovanja kućnog otpada svim fizičkim i pravnim licima na području Kantona Sarajevo i nema konkurenciju na relevantnom tržištu.

U skladu sa naprijed navedenim, Konkurencijsko vijeće je utvrdilo da je privredni subjekt "RAD" jedini privredni subjekt koji pruža uslugu prikupljanja, odvoza i deponovanja kućnog otpada u Kantonu Sarajevo i kao takav u skladu sa članom 9. Zakona ima dominantan položaj i tržišni udio od 100% na relevantnom tržištu.

7. Utvrđeno činjenično stanje


Konkurencijsko vijeće je u postupku zloupotrebe dominantnog položaja iz člana 10. Zakona, na neosporan način utvrdilo slijedeće činjenice:

Zakon o komunalnim djelatnostima Kantona Sarajevo određuju se komunalne djelatnosti, načela, način obavljanja i finansiranja, te druga pitanja od značaja za uspješno obavljanje komunalnih djelatnosti na području Kantona Sarajevo.

Komunalne djelatnosti se u skladu sa članom 2. st. (2) i (3) ovog Zakona dijele na:

a) Komunalne djelatnosti individualne komunalne potrošnje (proizvodi i usluge koje se mogu izmjeriti i naplatiti od svakog korisnika usluga) i

b) Komunalne djelatnosti zajedničke komunalne potrošnje (komunalni proizvodi i usluga koju nije moguće izmjeriti i naplatiti od svakog korisnika usluga).

U skladu sa članom 3. stav (1) tačke f) i g) Zakona o komunalnim djelatnostima, komunalne djelatnosti individualne komunalne potrošnje u smislu ovog zakona su između ostalog prikupljanje i odvoz komunalnog otpada iz stambenih i poslovnih zgrada i poslovnih prostora na deponiju i odlaganje komunalnog otpada.

Pod prikupljanjem i odvoženjem komunalnog otpada iz stambenih i poslovnih zgrada i poslovnih prostora na deponiju podrazumijeva se prikupljanje, na za to određenim mjestima komunalnog otpada i njegovo odvoženje na uređena odlagališta.

Pod odlaganjem komunalnog otpada podrazumijeva se obrađivanje i trajno odlaganje komunalnog otpada na deponiju, otvaranje, saniranje i zatvaranje deponije po posebnim propisima.

U skladu sa članom 14. stav (1) Zakona o komunalnim djelatnostima davaoci komunalnih usluga dužni su pružati usluge koje odgovaraju kvalitetom i standardom visini cijene koju korisnici usluge plaćanju za njihovo vršenje.

U skladu sa članom 15. istog Zakona, korisnik komunalne usluge dužan je platiti cijenu za njeno vršenje u skladu sa članom 14. ovog Zakona i dužan je da plati utvrđenu cijenu za pruženu komunalnu uslugu.

U skladu sa članom 17. Zakona o komunalnim djelatnostima prava i obaveze između davaoca i korisnika komunalnih usluga regulisaće se ugovorom u skladu sa ovim zakonom i podzakonskim aktima kojima će se bliže regulisati obavljanje pojedinih komunalnih djelatnosti.

Nadalje, oblast komunalne čistoće u Kantonu Sarajevo pravno je uređena Zakonom o komunalnoj čistoći.

U skladu sa članom 2. Zakona o komunalnoj čistoći, pod pojmom komunalne čistoće smatra se između ostalog prikupljanje, odvoženja i deponovanja komunalnih otpadaka.

Otpacima u smislu Zakona o komunalnoj čistoći se smatra kućni otpad i otpad koji nastaje u procesu rada.

Pod kućnim otpadom podrazumijeva se:

- otpad koji nastaje kao posljedica dnevnog življenja u stanovima (otpaci hrane, prašina, krpe, sitna ambalaža, pepeo, čađ i slično), kao i drugi otpaci koji se stvaraju u dvorištima, u zajedničkim prostorijama stambenih zgrada (hodnici, stubišta), garažama i šupama,

- kućni otpad koji nastaje u poslovnim zgradama i prostorijama, a nije proizvod redovne djelatnosti koja se obavlja u tim zgradama i prostorijama.

Pod otpadom koji nastaje u procesu rada podrazumijeva se otpad koji se stvara obavljanjem redovne djelatnosti u preduzećima, uslužnim djelatnostima i slično (član 5. stav (4) Zakona o komunalnoj čistoći).

Obveznici plaćanja usluge prikupljanja, odvoženja i deponovanja kućnog otpada koji nastaje u poslovnim zgradama i prostorijama, a koji nije proizvod redovne djelatnosti koja se obavlja u tim zgradama i prostorijama, su korisnici tih zgrada i prostorija (član 57. stav (2) Zakona o komunalnoj čistoći)

U skladu sa naprijed navedenim, prema zakonskom određenju korisnici poslovnih zgrada i prostorija obveznici su plaćanja usluge prikupljanja, odvoženja i deponovanja kućnog otpada koji nije nastao u redovnoj djelatnosti koje se obavljaju u tim zgradama i prostorijama.

Osnov za utvrđivanje cijene usluge komunalne čistoće je kvadratni metar korisne izgrađene površine (član 57. stav (4) Zakona o komunalnoj čistoći), a cijena usluge komunalne čistoće odvoženja otpada koji nastaje u procesu rada određuje se posebnim ugovorom (član 57. stav (8) istog Zakona).

U skladu sa članom 57. stav (5) Zakona o komunalnoj čistoći, za usluge odvoženja otpada iz poslovnih prostorija iz stava (2) istog člana primjenjuju se diferencirane cijene zavisno od vrste djelatnosti koje se obavljaju u poslovnim zgradama i prostorijama.

U skladu sa stavom (6) istog člana Zakona o komunalnoj čistoći propisano je da diferencirane cijene određuju komunalna preduzeća uz saglasnost Vlade Kantona.

U skladu sa članom 3. istog Zakona utvrđeno je da poslove komunalne čistoće vrše komunalna preduzeća registrovana za obavljanje ove djelatnosti tj. djelatnost prikupljanja, odvoza i deponovanja otpada na području Kantona Sarajevo, obavlja privredni subjekt "RAD".

Podnosilac zahtjeva je privredni subjekat čija je registrovana djelatnost uvoz – izvoz, trgovina na veliko i malo robe široke potrošnje i na području Kantona Sarajevo koristi (..)**.

Privredni subjekt "RAD" ima zakonom uspostavljen dominantan položaj na području Kantona Sarajevo, koji obuhvata područje općina Centar, Stari Grad, Novi Grad, Novo Sarajevo, Ilidža, Trnovo, Vogošća i Ilijaš, koji navedeno ne osporava u svojim izjavama koje je dao u postupku.

Privredni subjekat "RAD" određuje cijene svojih usluga na osnovu Cjenovnika usluga prikupljanja, odvoza i deponovanja kućnog smeća na koji je data saglasnost Izvršnog odbora Grada Sarajeva Zaključkom broj: 02-012-88/95 od 20.12.1995. godine.

S tim u vezi privredni subjekt "RAD" cijenu utvrđuje donošenjem novog Cjenovnika za svaku kalendarsku godinu koju donosi direktor društva na osnovu naprijed navedenog Zaključka, a na koji se ne traži saglasnost Vlade Kantona.

Privredni subjekt "RAD" obračun cijene za prikupljanje, odvoz i deponovanje kućnog otpada vrši na osnovu Zapisnika o utvrđivanju obveznika naknade za odvoz smeća, a ne zaključuje pojedinačne ugovore niti sa stanovništvom niti sa privrednim subjektima u Kantonu Sarajevo.

Kao opravdanje za nedonošenje novog cjenovnika, privredni subjekat "RAD" navodi da se cijene nisu mijenjale od 1995. godine do danas, te donošenje istog prema njihovom mišljenju nije bilo ni potrebno ni svrsishodno.

"RAD" potvrđuje da je tačno da je Zakonom o komunalnoj čistoći Kantona Sarajevo u članu 55. propisano da se sredstva za obavljanje komunalne čistoće za usluge koje spadaju u individualnu komunalnu potrošnju obezbjeđuje iz cijene komunalnih usluga koju plaćaju korisnici, a utvrđuju je komunalna preduzeća uz saglasnost Vlade Kantona, ali da je ovaj Zakona na koji se Podnosilac zahtjeva poziva usvojen tek 2016. godine, a saglasnost na Cjenovnik usluga prikupljanja, odvoz i deponovanje kućnog smeća je izdata u vrijeme kada "Kanton Sarajevo" nije postojao, već je takvu saglasnost izdao tadašnji Izvršni odbor Grada Sarajeva.

Cijena usluge u skladu sa članom 57. st. 5. i 6. Zakona o komunalnoj čistoći bi trebala da bude diferencirana cijena, zavisno od vrste djelatnosti koja se vrši u prostorijama privrednog subjekta.

Klasifikacija djelatnosti BiH 2010 ("Službeni glasnik BiH", broj 59/10) je u primjeni od 01.01.2011. godine.

Uvidom u Cjenovnik privrednog subjekta "RAD" broj: 05-01-07-260/2020 od 01.01.2020. godine, utvrđeno je da je isto usvojen na osnovu Zaključka Izvršnog odbora Grada Sarajevo broj: 02-012-88/95 od 20.12.1995. godine i istim su utvrđene cijene za redovan odvoz kućnog otpada u privredi i za redovan odvoz kućnog otpada za stanovništvo.

"I – A Redovan odvoz – privreda

- poslovni prostori ugostiteljske i trgovinske djelatnosti (mesnice, prehrana i sl.) – 1,50 KM/m2 ,

- ostali poslovni prostori zanatskih i uslužnih djelatnosti (časovničarske, frizerske, krojačke i obućarske radnje, butici i sl.) – 0,90 KM/ KM/m2,

- administrativni poslovni prostori – 0,20 KM/ KM/m2,

- kiosci – mjesečni paušal – 15,00 KM KM,

- ljetne bašte mjesečni paušal -20,00 KM 2."

Uvidom u račun broj (..)** od (..)** godine, utvrđeno je da je "RAD" za mjesec (..)**, za izvršenje usluga odvoza kućnog otpada iz (..)** poslovnih objekata Podnosioca zahtjeva obračunao novčanu vrijednost u ukupnom iznosu od (..)** KM.

Utvrđeno je da "RAD" uslugu odvoženja otpada koji ne nastaje u procesu redovne djelatnosti Podnosioca zahtjeva tj. uslugu odvoženja otpada koji se sastoji od ostataka hrane, prašine i čađi na (..)** m2 poslovnih prostorija Podnosioca zahtjeva, obračunava u mjesečnom iznosu od po (..)** KM i to za magacine izložbene salone, kancelarije, korisne prostore utvrđena je cijena od u po (..)** KM m2 (u Cjenovniku - administrativni poslovni prostori), za prodavnice prehrane cijena u iznosu od (..)**KM/ m2 (u Cjenovniku – poslovni prostori ugostiteljske i trgovinske djelatnosti (mesnice, prehrana i sl.) i prodajni prostor privrednog subjekta "Penny" cijena u iznosu od (..)**KM/ m2 (u Cjenovniku – ostali poslovni prostori zanatskih i uslužnih djelatnosti (časovničarske, frizerske, krojačke i obućarske radnje, butici i sl.)).

Ove cijene nisu kako je to utvrđeno Zakonom diferencirane i utvrđene zavisno od vrste djelatnosti koja se vrši u prostorijama, te utvrđene Cjenovnikom komunalnog preduzeća "RAD" uz saglasnost Vlade Kantona Sarajevo, nego "RAD" samovoljno razvrstava sve djelatnosti prema slobodnoj procjeni u šest Cjenovnikom predviđenih kategorija.

Ako se vrijednost usluge u mjesečnom iznosu od (..)** KM dovede u vezu sa vrijednosti iste usluge koje komunalna preduzeća vrše na području Općine Živinice, Općine Kladanj, Bihać, Banja Luka, to će se tako prema pravnom okviru kojim je regulisana cijena usluge u tim jedinicama lokalne samouprave poslovni subjekt u Živinicama koji se bavi istom poslovnom djelatnošću za uslugu odvoženja istog otpada komunalnom preduzeću platiti paušalni iznos od 21-54 KM, u općini Bihać privredni subjekt će platiti zavisno od količine izvršene usluge odnosno po odvozu litra otpada, a u općini Banja Luka, privredni subjekt će platiti odvoz otpada po cijeni koja varira od površine koja zavisi od površine poslovnog prostora (tako trgovina u površini od 600 i više plaća cijenu od 0,16 KM/m2).

Utvrđeno je da šest godina od momenta zakonom uspostavljene obaveze utvrđivanja cijene usluge, "RAD" nije utvrdio niti predložio diferencirane cijene usluge odvoza otpada koje bi u skladu sa Zakonom o komunalnim djelatnostima trebao biti predmet ugovornog odnosa, prema vrsti djelatnosti koje se obavljaju u poslovnim prostorijama, a koje bi bile predmet davanja saglasnosti Vlada Kantona Sarajevo.

8. Ocjena dokaza


Nakon sagledavanja relevantnih činjenica i dokaza utvrđenih tokom postupka, činjenica iznijetih na usmenoj raspravi, podataka i dostavljene dokumentacije nadležnih institucija, pojedinačno i zajedno, te na osnovu izvedenih dokaza, Konkurencijsko vijeće je utvrdilo sljedeće:

Član 10. stav (1) Zakona propisuje da je zabranjena svaka zloupotreba dominantnog položaja jednog ili više privrednih subjekata na relevantnom tržištu.

U skladu sa članom 10. stav (2) tačke b) i d) Zakona zloupotreba dominantnog položaja se odnosi na b) ograničavanje proizvodnje, tržišta ili tehničkog razvoja na štetu potrošača i d) zaključivanje sporazuma kojima se uslovljava druga strana da prihvati dodatne obaveze koje po svojoj prirodi ili prema trgovačkom običaju nemaju veze sa predmetom takvog sporazuma.

Konkurencijsko vijeće je utvrdilo da je privredni subjekat "RAD" Sarajevo kao strana protiv koje se vodi postupak, osnovan od strane Kantona Sarajevo radi pružanja usluge prikupljanja, odvoza i deponovanja kućnog otpada svim fizičkim i pravnim licima na području Kantona Sarajevo i nema konkurenciju na relevantnom tržištu, jer je jedini privredni subjekt koji pruža navedenu uslugu u Kantonu Sarajevo i kao takav u skladu sa članom 9. Zakona ima dominantan položaj i tržišni udio od 100% na relevantnom tržištu.

Utvrđeno je da privredni subjekt "RAD" primjenjuje Cjenovnik koji je zasnovan na Zaključku Izvršnog odbora Grada Sarajevo iz 1995. godine.

Cijene iz Cjenovnika koje nisu promijenjene od 1995. godine do današnjeg dana, nisu definisane u skladu sa obavezom u skladu sa članom 57. stav (5) i (6) Zakona o komunalnoj čistoći, jer privredni subjekt "RAD" nikada nije usvojio diferencirane cijene zavisno od vrste djelatnosti koje se obavljaju u zgradama i prostorijama privrednih subjekata koji su obveznici plaćanja usluge prikupljanja, odvoza i deponovanja kućnog otpada, te samim tim nije ni tražio saglasnost Vlade Kantona Sarajevo.

Kao opravdanje za navedeno postupanje privredni subjekat "RAD" navodi da cijene nisu povećane 27 godina, te nije ni bilo potrebe da se donosi novi cjenovnik.

Za djelatnosti koje nisu predviđene Cjenovnikom i kao takve svrstane pod kategoriju "i slično" privredni subjekt "RAD" po svojoj slobodnoj ocjeni odlučuje u koju grupu pojedinačni poslovni prostor pripada.

S tim u vezi privredni subjekat "RAD" prodajni prostor tehnike Podnosioca zahtjeva za koji nije taksativno predviđena cijena raspoređuje u kategoriju: ostali poslovni prostori zanatskih i uslužnih djelatnosti (časovničarske, frizerske, krojačke i obućarske radnje, butici i sl.).

Uvidom u cjenovnike istih usluga u drugim gradovima u Bosni i Hercegovini (npr. u Banja Luci, Živinicama, Bihaću i dr.) utvrđeno da su cijene koje "RAD" obračunava od 1995. godine za iste usluge, više nego cijene u drugim gradovima u Bosni i Hercegovini.

Primjera radi u Banja Luci je Cjenovnik usluga za pravna lica privrednog subjekta "Čistoća" a.d. Banja Luka propisuje cijenu po m2 koja se za trgovine kreće od 0,16 do 0,55 KM/m2 zavisno od kvadrature, te je manja što je kvadratura trgovine veća, a privredni subjekt "RAD" od 1995. godine za trgovine naplaćuje iznos od 1,50 KM/m2 bez obzira na kvadraturu i ne pokušava donijeti i smatra da i ne treba donijeti novi usklađeni Cjenovnik u skladu sa zakonom.

Cijene prema važećem Cjenovniku Protivne strane su definisane na samo šest kategorija djelatnosti bez obzira što je usvojena Kategorizacija djelatnosti na nivou Bosne i Hercegovine 2010. godine, a u privrednom subjektu "Čistoća" Banja Luka Cjenovnik za privredu je podijeljen na 64 različite stavke / diferencirane djelatnosti.

Konkurencijsko vijeće smatra da se osnovano postavlja pitanje da li količina izvršene usluge odvoza otpada koji ne nastaje u procesu redovne djelatnosti korisnika usluge i to za otpada koji se sastoji od ostataka hrane, prašine, čađi kako Zakon o komunalnoj čistoći definiše kućni otpad iz poslovnih prostorija i zgrada Podnosioca zahtjeva, odgovara vrijednosti usluge u ukupnom iznosu od (..)** KM, posebno imajući u vidu činjenicu da je privredni subjekat "Penny" za svoje poslovne objekte obveznik plaćanja usluge odvoženja otpadaka koji nastaje u procesu rada tj. otpada koji se stvara obavljanjem redovne djelatnosti.

Visina cijene za usluge odvoženja otpada nastalog u procesu rada, određuje se posebnim ugovorom i za istu se može ali ne mora angažovati privredni subjekt "RAD" , te tako za odvoz otpada koji je nastao u procesu rada privredni subjekt "Penny" ima zaključen između ostalog Ugovor o prijenosu obaveza u vezi sa upravljanjem ambalažom i ambalažnim otpadom sa privrednim subjektom "EKOPAK" d.o.o. Sarajevo i Ugovor o pristupanju zajedničkom sistemu operatera upravljanja sa električnom i elektronskom opremom sa privrednim subjektom "ZEOS – eko sistem" d.o.o. Sarajevo.

Što se tiče prigovora Podnosioca zahtjeva koji se odnosi na naplaćivanje usluge odvoženja otpada po metru kvadratnom, a ne po urađenom poslu, isti ne stoji jer je privredni subjekt "RAD" u obavezi da cijene utvrdi po metru kvadratnom u skladu sa članom 57. stav (4) Zakona o komunalnoj čistoći.

Podnosilac zahtjeva, kao strana na kojoj je teret dokazivanja u skladu sa članom 36. Zakona, nije dokazala da je privredni subjekt "RAD" svojim djelovanjem na bilo koji način ograničio proizvodnju, tržište ili tehnički razvoja na štetu potrošača u smislu člana 10. stav (2) tačka b) Zakona.

Slijedom navedenog, Konkurencijsko vijeće je odlučilo kao u tački 3. dispozitiva.

S druge strane, Konkurencijsko vijeće je na osnovu naprijed navedenog utvrdilo da je privredni subjekt "RAD" odbijanjem da usvoji novi Cjenovnika uz saglasnost Vlade Kantona Sarajevo koji bi sadržavao diferencirane cijene zavisno od vrste djelatnosti koja se obavlja u zgradama i prostorijama, što je i bio obavezan u skladu sa članom 57. st. (5) i (6) Zakona o komunalnoj čistoći, uslovio privredni subjekt "Penny" da prihvati dodatne obaveze koje po svojoj prirodi ili prema trgovačkom običaju nemaju veze sa predmetom takvog sporazuma, jer je istom nametao da plaća cijenu koja je predviđena za grupu zanatskih i uslužnih djelatnosti u koju spadaju časovničarske, frizerske, obućarske radnje i butici, a djelatnost za koju je registrovan Podnosilac zahtjeva nije ni predvidio u važećem Cjenovniku iz 1995. godine.

Na taj način je zloupotrijebio svoj dominantni položaj u smislu člana 10. stav (2) tačka d) Zakona.

Slijedom navedenog, Konkurencijsko vijeće je odlučilo kao u tački 2. dispozitiva.

Konkurencijsko vijeće je u cilju otklanjanja negativnih posljedica zloupotrebe dominantnog položaja Protivne strane, istoj naložilo da usvoji novi Cjenovnik usluga prikupljanja, odvođenja i deponovanja kućnog otpada iz poslovnih zgrada i prostorija u skladu sa članom 57. st. (5) i (6) Zakona o komunalnoj čistoći, i da isti dostavi Vladi Kantona Sarajevo na saglasnost u smislu člana 57. stav (6) istog Zakona, te da Cjenovnik dostavi na uvid Konkurencijskom vijeću Bosne i Hercegovine, u roku od 60 dana od dana dostavljanja ovog Rješenja.

Slijedom navedenog, Konkurencijsko vijeće je odlučilo kao u tački 3. dispozitiva.

9. Novčana kazna


U smislu člana 48. stav (1) tačka b) Zakona, novčanom kaznom u iznosu najviše do 10,0% vrijednosti ukupnog godišnjeg prihoda privrednog subjekta, iz godine koja je prethodila godini u kojoj je nastupila povreda zakona, kaznit će se privredni subjekt, ako zloupotrijebi vladajući položaj na način propisan odredbama člana 10. ovog Zakona.

Konkurencijsko vijeće je na osnovu finansijskog izvještaja Protivne strane iz 2015 .godine utvrdila da je privredni subjekt "RAD" u 2015. godini ostvario ukupni prihod u iznosu od ukupni prihod od 38.361.927,00 KM.

Polazeći od nesporno utvrđene činjenice da je Protivna strana zloupotrijebila dominantni položaj u smislu člana 10. stav (1) tačke d) Zakona, Konkurencijsko vijeće je privrednom subjektu "RAD" izreklo novčanu kaznu u iznosu od 50.000,00 (pedesethiljada) KM, što predstavlja 0,13% od ukupnog prihoda privrednog subjekta "RAD" u 2015. godini.

Konkurencijsko vijeće je prilikom određivanja visine novčane kazne uzelo u obzir namjeru te dužinu trajanja povrede Zakona, kao i posljedice koje je ista imala na tržišnu konkurenciju, u smislu člana 52. Zakona.

Slijedom navedenog, Konkurencijsko vijeće je odlučilo kao u tački 4. dispozitiva.

10. Troškovi postupka


Članom 105. stav (1) Zakona o upravnom postupku je propisano da u pravilu svaka stranka snosi svoje troškove postupka (koji uključuju i troškove za pravno zastupanje), a članom 105. stav (2) istog Zakona je propisano da kada u postupku učestvuju dvije ili više strana sa suprotnim interesima, strana koja je izazvala postupak, a na čiju je štetu postupak okončan, dužna je protivnoj stranci nadoknaditi opravdane troškove koji su nastali u postupku.

Prema odredbi člana 105. stav (3) Zakona o upravnom postupku troškovi za pravno zastupanje nadoknađuju se samo u slučajevima kad je takvo zastupanje bilo nužno i opravdano.

Podnosilac zahtjeva je troškovnik dostavio podneskom zaprimljenim dana 20.01.2022. godine pod brojem UP – 03-26-2-019-33/21, u kojem su navedeni troškovi u iznosu od 8.767,81 KM.

Konkurencijsko vijeće je utvrdilo da predmetni troškovnik nije sačinjen u skladu sa stvarnim troškovima postupka, niti je u skladu sa propisom koji reguliše visinu advokatskih troškova zastupanja, jer advokatski troškovi zastupanja Podnosioca zahtjeva nisu utvrđeni u skladu sa članom 18. Tarife o nagradama i naknadi troškova za rad advokata Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine FBiH", br. 22/04 i 24/04) koji propisuje visinu advokatskih troškova u upravnom postupku.

Konkurencijsko vijeće je utvrdilo da Podnosilac zahtjeva ima pravo na troškove za administrativnu taksu na Zahtjev u iznosu od 1.000,00 KM, a u skladu sa navedenim članom 18. Tarife o nagradama i naknadi troškova za rad advokata Federacije Bosne i Hercegovine ima pravo na naknadu troškova za pripremu Zahtjeva za pokretanje postupka u iznosu od 240,00 KM sa PDV-om, troškove Odgovora na izjašnjenje privrednog subjekta "RAD" u iznosu od 240,00 KM sa PDV-om, troškova zastupanja na dvije usmenoj raspravi u iznosu od po 240,00 KM tj. ukupno 480,00 KM sa PDV-om, , što je ukupno iznos od 1.960,00 KM.

Protivna strana do dana donošenja ovog rješenja nije dostavila troškovnik.

U skladu sa članom 108. Zakona o upravnom postupku je utvrđeno da će organ koji donosi rješenje, u rješenju kojim se postupak završava, odrediti ko snosi troškove postupka, njihov iznos i kome se i u kom roku imaju isplatiti.

Imajući u vidu sve navedeno, kao i činjenicu da je postupak okončan na štetu privrednog subjekta "RAD", Konkurencijsko vijeće je odlučilo kao u tački 5. dispozitiva ovog Rješenja.

11. Administrativna taksa


Podnosilac zahtjeva je na ovo Rješenje, u skladu sa odredbom člana 2. stav (1) tarifni broj 107. tačka f) Odluke o visini administrativnih taksi u vezi sa procesnim radnjama pred Konkurencijskim vijećem ("Službeni glasnik BiH", br. 30/06, 18/11 i 75/18) dužan platiti administrativnu taksu u iznosu od 1.500,00 KM u korist Budžeta institucija Bosne i Hercegovine.

Slijedom navedenog, Konkurencijsko vijeće je odlučilo kao u tački 6. dispozitiva.

Pouka o pravnom lijeku


Protiv ovog Rješenja nije dozvoljena žalba

Nezadovoljna strana može pokrenuti upravni spor pred Sudom Bosne i Hercegovine u roku od 30 dana od dana prijema odnosno objavljivanja ovog Rješenja.

Broj UP-03-26-2-019-40/21
04. aprila 2022. godine
Sarajevo


Predsjednik
Dr. sc. Amir Karalić, s. r.

1 (..)** - podaci predstavljaju poslovnu tajnu

Pretplatnici imaju dodatne pogodnosti. Ukoliko ste već pretplatnik, prijavite se! Ukoliko niste pretplatnik, registrirajte se!